XHTML
شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۱۴ ق.ظ

اقتصاد مقاومتی، چه نوع اقتصادی است؟

اقتصادی سیاسی اقتصاد مقاومتی

                                                    در چند سال اخیر اصطلاح جدید "اقتصاد مقاومتی" به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شده است. این اصطلاح برای نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب در شهریور 1389 مطرح گردید. ایشان با تکیه بر دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش»، «اقتصاد مقاومتی» را به معنا و مفهوم «کارآفرینی» معرفی نمودند.

سپس ایشان در مرداد سال 1391 مولفه ها و الزامات اقتصاد مقاومتی را بر اساس «رونق تولید و اشتغال»، «رشد اقتصادی و رفاه»، «مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر»، «استفاده از تولیدات داخلی»، «مردمی کردن اقتصاد»، «کاهش وابستگی به نفت»، «فشار اقتصادی دشمن بر کشور»، «تأکید بر اقتصاد دانش بنیان» تبیین کردند. (سیفلو، 1393)

 

اقتصاد مقاومتی یک راهگشای اقتصادی است

سیفلو همچنین در مقاله خود اشاره کرده است که، اقتصاد مقاومتی در روزهای اول به عنوان «مقاومت اقتصادی» معرفی می شد. در علم اقتصاد، واژۀ «اقتصاد پایدار» شامل اقتصاد هایی می شود که در جنگ و تحریم و ... 

مطرح می شود؛ همانند اقتصاد ایران و غزه. البته این واژه برای کشور ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس بیشتر مشهود بوده است.(همان)

 

اقتصاد "ریاضتی" یا اقتصاد "مقاومتی" ؟

سیفلو در مقالۀ خود به «اقتصاد ریاضتی» نیز اشاره کرده است. در واقع اقتصاد ریاضتی نوعی سیاستگذاری به منظور کاهش هزینه های اقتصادی از طریق کاهش رفاه برای کاستن از هزینه های دولت است که اجرای آن در برخی از دولت های اروپایی اعتراض مردم را در پی داشت. زیرا فشار اصلی اقتصاد ریاضتی بر دوش مردم بوده است.

به این ترتیب معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی می تواند شامل "تاب آوری اقتصادی" و "کاهش آسیب پذیری" در دوران جنگ، تحریم یا محاصره باشد. مطابق با سخن مقام معظم رهبری که می فرمایند:« اقتصاد مقاومتی، درون زاست، اما برون گراست»، اقتصاد مقاومتی به معنای کاهش ارتباط با اقتصاد های جهانی نیست؛ در واقع اقتصاد مقاومتی برون گرا است نه درون گرا. (همان)

سیفلو، سجاد (1393)، «مفهوم شناسی اقتصاد مقاومتی»، معرفت اقتصاد اسلامی، 9

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی